بهترین کابل تلفن برای اینترنت

کابل تلفن به نوعی از سیم و کابل گفته می‌شود که بخش وسیعی از محصولات مخابراتی شامل شبکه‌های اینترنت و مراکز داده را نیز علاوه بر تلفن‌های ثابت پوشش می‌دهد. بدون وجود این کابل‌ها، انتقال داده امکان پذیر نمی‌باشد. این کابل‌ها از چندین رشته سیم تشکیل شده اند که به صورت منظم و به هم تابیده شده هستند تا میزان نویز به کمترین مقدار ممکن برسد. جهت انتخاب بهترین کابل تلفن برای اینترنت باید پارامترهای خاصی را در نظر بگیرید. کابل‌های شبکه اینترنت برای اتصال رایانه‌ها و دستگاه‌های شبکه مانند هاب‌ها، سوئیچ‌ها و روترها مورد استفاده قرار می‌گیرند. در این مقاله قصد داریم به بررسی انواع کابل مخصوص اینترنت و بهترین کابل تلفن برای اینترنت بپردازيم.

انواع کابل تلفن برای اینترنت

باتوجه به اینکه بسیاری از کارهای روزمره توسط اینترنت صورت می‌گیرد، وجود یک ارتباط پایدار در اتصال به شبکه یک ضرورت به شمار می‌رود. استفاده از کابل بخش مهمی از این اتصال محسوب می‌شود. انواع کابل تلفن برای اینترنت شامل موارد زیر است.

کابل مخابراتی 2 زوج 0.6 مسی فویل دار با روکش پلی‌اتیلن مشکی:

در ساختار کابل‌های زوجی، سیم‌های رسانا به صورت جفت، به هم تابیده شده اند تا از میزان تداخل الکترومغناطیسی ناشی از منابع خارجی و نویزهای ایجاد شده توسط زوج سیم‌های هم‌جوار کاسته شود. روکش در این نوع کابل به عنوان یک پوشش رسانا عمل کرده که در زیر پوشش عایق، مجاور زوج به هم تابیده قرار می‌گیرد. این پوشش تداخل الکترومغناطیسی را تا حد زیادی کاهش می‌دهد. در کابل زوج به هم تابیده‌شده روکش‌دار، انتقال داده در فواصل طولانی سریع‌تر از کابل زوج به هم تابیده فاقد روکش انجام می‌شود.

سیم رانژه با توانایی برقراری اتصالات و مناسب‌سازی شده برای خطوط اینترنت:

این سیم از جفت شدن و پیچیده شدن دو سیم نازک از جنس مس یا آلومینیوم تشکیل شده است. سیم رانژه در داخل تابلوهای کروز کاربرد دارد و جز مهم‌ترین انواع کابل تلفن محسوب می‌شود. جنس شیلد یا عایق این نوع سیم، از pvc انعطاف‌پذیر است. عایق این زوج رشته‌ها به رنگ مشکی و سفید و یا طبق سفارش می‌تواند از رنگ‌های دیگر نیز باشد. زوج سیم‌های رانژه به رنگ‌های سفید و آبی، سفید و قهوه‌ای، قرمز و آبی و غیره تولید می‌شوند. اما شیلد یا عایق این سیم‌ها به طور معمول در دو رنگ سفید و یا مشکی وجود دارد، بنابراین تشخیص سیم رانژه از بین سیم‌های دیگر، به راحتی امکان‌پذیراست.

کابل مخابراتی شیلددار:

کابل شیلددار به کابلی گفته می‌شود که دارای پوشش محافظتی داخلی باشد. شیلددار کردن کابل باعث افزایش کیفیت انتقال داده‌ها می‌شود؛ چراکه این شیلد تاثیر نویز و تداخلات الکترومغناطیسی را تاحد زیادی می‌کاهد. برای شیلددار کردن کابل می‌توان از فلزاتی چون مس ، آلومینیوم و انواع دیگر فلزات رسانا استفاده کرد. عدم وجود شیلد باعث می‌شود تا در مجاورت نویزهای الکتریکی، سیگنال‌های دریافتی دچار تغییرات شده و داده‌ها به درستی منتقل نشوند. علاوه بر این، یکی دیگر از  مهم‌ترین وظایف شیلد این است که از شدت ولتاژ بین هادی جلوگیری کرده و موجب می شود که تحت هر شرایطی پایداری حفظ شود. کابل شیلددار انواع مختلفی دارد که یکی از آن‌ها کابل شیلددار شبکه است و برای انتقال داده در بستر اینترنت به دور از نویز و تداخلات، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کابل فیبر نوری:

یکی از جدیدترین روش‌های اتصال به اینترنت، استفاده از کابل فیبر نوری می‌باشد. در این روش به جای استفاده از کابل‌های مسی، از کابل فیبر نوری استفاده می‌شود. در این نوع کابل‌ها، نور حامل داده‌ها است و به همین دلیل نویزهای معمول که بر کابل‌های فلزی معمولی اثر می گذارند، تأثیری بر سیگنال‌های منتقل شده توسط کابل فیبر نوری ندارند. این کابل‌ها امکان دسترسی به اینترنت با سرعت بسیار بالا و چندین برابر کابل‌های اینترنت معمولی را فراهم می‌کنند.

کابل شبکه cat6:

ساختار این کابل به صورت ۴ زوج به هم تابیده است که با نام کابل لن هم شناخته می‌شود. پهنای باند این کابل آن را برای استفاده در شبکه‌های اداری مناسب می‌کند. همچنین این کابل برای کاربران خانگی هم بسیار مناسب بوده و باعث اتصال به اینترنت با سرعت بالا می‌شود. کابل شبکه cat6   می‌تواند تا سرعت یک گیگابایت بر ثانیه را پشتیبانی کند.

مقایسه‌ی فاکتورهای مهم انواع کابل تلفن

برای اینکه بتوانید بهترین کابل تلفن برای اینترنت را انتخاب کنید، باید شناخت کافی از انواع کابل تلفن داشته باشید. جنس هادی بیشتر کابل‌های تلفن از مس است که اصطلاحا به این کابل‌ها CCC  گفته می‌شود. مس به دلیل رسانایی بالا، بهترین هادی جهت استفاده در انواع سیم و کابل است. علاوه بر مس، در بعضی از کابل‌های تلفن، از فلز آلومینیوم به عنوان هادی استفاده می‌شود که این مدل کابل‌ها با نام CCA  شناخته می‌شوند. در یک مقایسه کلی می‌توان گفت که کابل‌های مسی نسبت به انواع آلومینیومی با کیفیت‌تر بوده و قیمت بالاتری دارند. برای استفاده معمول، خصوصا در مسافت‌های طولانی، برای بالا بردن کیفیت اینترنت و جلوگیری از تاثیرات منفی نویز و تداخلات الکترومغناطیسی، حتما از کابل‌هایی که دارای پوشش محافظتی هستند استفاده کنید. در صورتی که میزان تداخلات بسیار بالا باشد، استفاده از کابل شیلددار ضروری است. در صورتی که قصد استفاده از اینترنت با سرعت معمول را دارید اما محیط اطراف کابل اینترنت به دلیل استفاده از انواع دیگر سیم و کابل شلوغ است، استفاده از سیم رانژه به دلیل رنگ متفاوت و تشخیص آسان، بهترین گزینه است. کابل فیبر نوری اگرچه سرعت بالاتری در مقایسه با کابل‌های عادی دارد اما نسبت به کابل‌های معمولی استفاده از آن به صورت گسترده، رایج نمی‌باشد.

بهترین کابل تلفن برای اینترنت

برای انتخاب بهترین کابل تلفن برای اینترنت باید به چند نکته مهم توجه داشته باشید تا بتوانید بهترین کابل را جهت بالا بردن کیفیت اینترنت خود خریداری کنید.

  • سرعت انتقال داده‌: در انتخاب بهترین کابل تلفن برای اینترنت باید حتما به سرعت انتقال داده‌ توسط کابل توجه کنید. این موضوع خصوصا زمانی که به اینترنت با سرعت بالا نیاز دارید اهمیت بیشتری دارد.
  • میزان بودجه: بسته به میزان بودجه خود باید اقدام به انتخاب بهترین کابل تلفن برای اینترنت کنید. کابل‌های پیشرفته‌تر و دارای سرعت بالاتر، به تبع قیمت بیشتری دارند.
  • امنیت: متناسب با محیطی که قرار است کابل در آن استفاده شود، باید کابلی با ضریب ایمنی مناسب خریداری کنید. بعضی از کابل‌ها در محیط‌های مرطوب و یا در مسافت‌های طولانی ممکن است دچار شکنندگی و پارگی شوند.

تمام کابل‌های معرفی شده در بالا شامل کابل شبکه Cat6، کابل تلفن داخل ساختمانی 0.6 دو زوجی، کابل شبکه شیلددار، سیم رانژه و کابل فیبر نوری جز بهترین کابل تلفن برای اینترنت هستند و بسته به نیاز خود و شرایط محیطی باید مناسب‌ترین آن‌ها را انتخاب کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب